.

۹ مطلب در فروردين ۱۳۹۳ ثبت شده است

۲۸ فروردين ۹۳ ، ۲۲:۰۴

روحیه جهادی

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم

سوره انشراح

http://dl.p313.ir/up/do.php?img=849

سوره انشراح و دیگر سوره های قرآن کریم هر کدام تفاسیر مختلفی دارند و میشود با نگاه های متفاوت به هر سوره نگریست اما من در این یاداداشت میخواهم از دید زمینه سازی ظهور حضرت حجت(عج) و جهاد فرهنگی به این سوره نگاه کنم.

سوره انشراح در واقع جوابی است به بچه حزب اللهی ها و فعالان فرهنگی در مواقعی که سختی کار باعث ناامیدی و ناتوانی آنها در ادامه کار میشود.

این سوره نگاه اعتقادی به مسئله صبر و شرح صدر دارد،شرح صدر عاملی است برای آرامش و قوت قلب انسان برای ادامه کار و عامل رسیدن به شرح صدر استقامت کردن با استفاده از مولفه های توکل و عاقبت اندیشی است؛عاقبتی که به آخرت و قیامت ختم میشود،تمام سختی ها را تحمل میکنیم تا به راحتی و آسانی ابدی در آخرت برسیم؛در این آیه مراد از سختی ها، سختی هایی است که اولا به انتخاب خودمان بوده است و ثانیا برایمان لذت نیز به همراه دارد و تحمل این سختی ها برای کسب رضایت خداوند است.

در آیه های ابتدایی سوره انشراح خداوند از شرح صدری که به پیامبر (ص) عطا فرموده سخن میگوید،شرح صدری که باعث آرامش پیامبر(ص) و فارغ شدن ایشان از سختی های کمر شکن شد و این صبر و شرح صدر عامل پیشرفت حضرت محمد(ص) گردید.

در آیات بعد نیز می فرماید پس از هر سختی آسانی است و پس اگر از کار مهمی فارغ شدی به مهم دیگری بپرداز.

امروز بهترین و مهم ترین کار فرهنگی زمینه سازی ظهور مولایمان مهدی(عج) است و این کار سختی های فراوانی به همراه دارد بنابراین برای فعالیت در این زمینه کسی موفق است که با تفکر جهادی پا در عرصه فعالیت فرهنگی در راستای زمینه سازی ظهور مینهد که سوره انشراح بهترین الگو و برنامه را برای این کار ارائه میکند.

در این مدت فعالیت فرهنگی افراد زیادی را دیده ام که بر اثر سختی کار فعالیت خود را رها کردند هر کدام هم دلیل و بهانه خاصی داشتند اما در نهایت همه به خسته گی و کمبود وقت ختم میشد،اما سوره انشراح به نوعی اتمام حجت با این افراد است.

خداوند میفرماید پس از هر سختی آسانی است ؛این به گونه ای هشدار برای ماست که مبادا راضی به آسانی خوش شویم و دیگر به مسیر بازنگردیم که در ادامه سوره میفرماید اگر از کار مهمی فارغ گشتی به مهم دیگری بپرداز و این کلید جلوگیری از گرفتاری شدید به آسانی و راحتی کاذب است آسانی دنیایی که به خیال ما آسان است اما این آسانی و راحتی فانی و محدود است.

از سوی دیگر نیز میتوان از این آِیه این برداشت را نمود که پس از سختی هایی که در راه خداوند در این دنیا میکشیم خداوند وعده آسانی و راحتی جاودانه در آخرت را به ما میدهد؛بنابر این در دنیای امروز و آخرالزمان که دشمن بیشتر از ما روحیه جهادی دارد و از هیچ تلاشی برای نابودی اسلام ناب محمدی و سنگ اندازی در مسیر ظهور حضرت مهدی(عج) دریغ نمیکند ما باید تفکر جهادی داشته باشیم ،جهاد نرم در راستای زمینه سازی ظهور حضرت حجت(عج)؛به خود سختی دهیم و همیشه در تکاپو باشیم تا به آسانی و آرامش ابدی برسیم و لبخند رضایت مولایمان را ببینیم.

کار برای امام زمان(عج) انسان جهادی می طلبد نه افراد سست عنصر که بعد از کوچکترین سختی کار خود را رها میکنند.

باید همیشه پای کار باشیم،همچون شهدا که برای ولی معصوم و رضایت خداوند تکه تکه شدند و به راحتی ابدی رسیدند،هر بلایی به سرمان آمد فقط خداوند را شکر کنیم و به فکر وعده خداوند باشیم که فرمود: إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا و بداینم وعده خداوند حق است.

به امید ظهور مولا و سرومان حضرت مهدی(عج) که صد البته نزدیک است.

محمد جواد سالم(پیرو موعود)

یاحق
گردان قرآنی شهید عباس کریمی
۲۵ فروردين ۹۳ ، ۲۲:۴۲

تحلیل سوره ضحی

بسم الله الرحمن الرحیم

خداوند این سوره را با قسم آغاز میکند که این نشان دهنده ی آن است که خداوند موضوع مهمی را بازگو خواهد کرد. دردو آیه اول خداوند به شب و روز قسم یاد میکند و درآیات سوم و چهارم موضوع را بیان میکند.درآیه سوم خداوند به پیامبرمی فرمایند«ماتورا رها نکرده ایم و موردخشم قرار نداده ایم»، منظور خداوند به انسان های ناامیدی است که گاها با آنان روبرو شده ایم که تمام فکروذکرشان این است که خداوند ما را فراموش کرده است یا از ما خوشش نمی آید ولی خداوند جواب آنان را در این سوره داده است و خداوند به آنان که در بند ثروت وزیبایی ها و زشتی های دنیااسیرند میفرمایند«مسلما آخرت برای شما بهتر از دنیا خواهد بود»؛ در آیات شش تا هشت خداوند به کسانی که از هر نظر به جاه و مقام و عزت رسیده اند تلنگری میزند که گذشته ی خویش را فراموش نکنید و اگربا کسی به شکل و احوال گذشته ی خویش روبرو شدید، که محور سوره افراد یتیم مدنظر هستند، رفتار نا خوشایندی انجام ندهید.در آیه 9خداوند دوبارهبه یتیم اشاره و به طرزرفتار با او تذکرمیدهد و میخواهد مراقب رفتارمان با او باشیم.درآیه ی بعدی خداونداز پیامبر(تمام کسانی که علم موضوعی را دارند)میخواهد که سوال کننده را خود مراند حال میخواهد هرکسی و در هر موضوعی باشد.درآیه ی آخر خداوند از پیامبر میخواهدکه نعمات او را بازگو کند و ما نیز باید نعمت های خدا را بازگو و شکرشان را به جای آریم.

برای سلامتی آقا امام زمان(عج)ونایب بر حقش

صلوات           

احمد رضا احمری 

گردان قرآنی شهید عباس کریمی
۲۴ فروردين ۹۳ ، ۱۵:۱۲

سوره ضحی

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

حضرت محمد(ص) فرموده اند: هر کس در شب بیست و سوم ماه رجب دو رکعت نماز بخواند و در هر رکعت پس از حمد 5 مرتبه سوره «ضحی» را بخواند  خداوند به تعداد حروف این سوره و به تعداد کافران در بهشت به او درجه می دهد.همچنین ثواب هفتاد حج و ثواب کسانی که در هزار تشییع جنازه شرکت کرده و کسی که هزار مریض را عیادت کرده و ثواب کسی که هزار حاجت مسلمانان را برآورده کرده به او داده می شود.

این سوره به این علت نازل شد که مدتی بود که بر پیامبر (ص)وحی نازل نشده بود به همین منظور دسته ای از مشرکان و بت پرستان به ایشان طعنه می زدند که : خدای محمد(ص) دیگر او را رها کرده و بر وی وحی نمی کند و او را از مقام خودش کنار گذاشته و خلع کرده.

به همین منظور حضرت محمد (ص)به غار حرا می رود و با خدای خود رازونیاز می کند واز جهل مشرکان و بعضی از اُمت خود با خداوند سخن می گوید .

به همین علت خداوند سوره ی (ضحی)را به وسیله ی جبرائیل بر رسول اکرم(ص) نازل فرمود.

خداوند متعال در این سوره پس از قسم به شب و روز به پیامبر(ص) می فرماید که او را رها نکرده، بلکه می فرماید : تو در نزد خداوند آنقدر کرامت داری که زندگی دنیوی تو با این همه بزرگی در مقابل آخرتت چیزی محسوب نمی شود .

با کمی تفکر در ترجمه ی این سوره متوجه چند نکته می شویم که یکی از آن نکات این است که چرا خداوند یک شخص یتیم را به پیامبری برگزید ، برای اینکه مقام یتیم را نشان دهد و از انسان ها می خواهد که یتیم ها را از خود مرانند .حضرت محمد(ص) پدر خود را از دست داده بود و در کودکی مادرش رانیز از دست داد و بعدها پدر بزرگش را ، ولی خداوند ایشان را برتری داد ،هم از لحاظ دنیوی و هم اخروی .

اگر چه آن حضرت پدر و مادر نداشت و یتیم بود ولی خداوند از ایشان حمایت می کرد ،پس می توان متوجه این نکته شد که باید مراقب رفتارمان با یتیم ها باشیم .

موضوع  دیگر این است که خداوند در آیه  4 سوره ضحی به حضرت فرمود : و مسلماً آخرت برای تو از دنیا بهتر است

که از این موضوع در می یابیم که آخرت چه قدر با ارزش تر از دنیا است ، با این که  حضرت محمد (ص) پیامبر بود و برایشان وحی می شد و ولی تمام مسلمانان  و خاتم النبیین بود اما با این حال  خداوند به ایشان می فرماید که آخرتت از دنیا بهتر است .

در آخر خداوند از حضرت می خواهد که  نعمت هایش را  بازگو کند و برای این نعمت ها اورا شکر کند که با این کار همه مردم و قوم ها متوجه نعمت های  با ارزش خداوند می شوند ، پس ماهم باید برای این نعمت ها شکر گذار خدا باشیم .

از جهت دیگر می توان گفت که خداوند در این سوره به پیامبر(ص) یه ساختار ویک  روش نشان می دهد چون که آن حضرت پدر اُمت و بزرگ مسلمانان بودند حال اگر ایشان دست یتیمی را بگیرد و او را یاری کند ، چون مورد توجه همه است باعث می شود که اُمت ویارانش هم به انجام این کار ترغیب شوند و یک فرهنگ سازی بزرگ انجام می شود .

والسلام

محسن آقامیرزا

 

گردان قرآنی شهید عباس کریمی
۲۱ فروردين ۹۳ ، ۱۷:۵۰

توصیفی از سوره ضحی

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام

ضحی نود و سومین سوره قرآن کریم است که مکی و 11 آیه دارد.امام صادق علیه السلام در فضیلت این سوره مبارکه فرمودند: هر کس سوره «ضحی» را شب یا روز زیاد بخواند چیزی در حضورش نیست مگر اینکه به نفع او شهادت می دهند حتی مو و پوست و گوشت و استخوانش. خداوند پس از این شهادت ها می گوید: «شهادت شما را برای این بنده ام پذیرفتم. او را به بهشت ببرید تا هر چه که دوست دارد به او اعطا شود.»

سوگند به ضحی و آرامش شب که خداوند بنده را به حال خود واگذار نمی کند.

این بشارتی است مهم که خداوند همراه با قسم در ابتدای سوره ضحی بیان میکند.

باخواندن این آیه از سویی باید خوشحال بود که انسان ولی و سرپرستی دارد که هیچ وقت انسان را رها نمیکند و با مهربانی با او برخورد میکند و از طرفی باید مراقب بود که خداوند متعال تمام رفتار های ما را زیر نظر دارد و اعمال ما را در طول روز ثبت و ضبط میکند.

بشارت بعدی آن است که خداوند به پیامبر (ص) میفرماید آخرت برای تو از دنیا بهتر است ،درست است که خطاب به پیامبر(ص) است اما با اندکی تفکر میشود فهمید که پیامبر(ص) به خوبی میداند که آخرت برایش بهتر است، بنابراین خطاب اصلی مردم هستند اما نکته این است که خداوند به کسی گفت که آخرت برایش بهتر است که دنیا هم برایش منفعت داشت. اما باید بدانیم که تمام این ثروت های دنیوی فانی است و محدود؛ اما رضای خداوند چیزی است ابدی .....

در ادامه سوره خداوند به یادآوری نعمت هایی که به پیامبر (ص) عطا فرموده است میپردازد:

آیا تو را یتیم نیافتیم و تو را پناه ندادیم؟!

تو را گمشده یافتیم و هدایت کردیم!

تو را نیازمند یافتیم و بی نیاز نمودیم!

اما منظور از بیان این نعمات چیست؟

1.یتیم کسی است که سرپرست و ولی ندارد بنابر این هم به کسی که بی سرپرست میباشد یتیم میگویند و هم کسی که ولی و سرپست حقیقی یعنی خداوند را ندارد یتیم میگوییم.

حضرت محمد(ص) قبل از ولادت پدر را از دست دادند و سپس مادر و پدر بزرگ را و یتیم شدند اما خداوند پیامبر(ص) را پناه داد و به پیامبری برگزید و این خود نشان اهمیت دفاع و پناه دادن به یتیم است که خداوند خاتم مرسلین را از بین ایتام برگزید و عزت داد.

2.پیامبر که در پی معبودی بزرگ و منزه میگشت با لطف و عنایت حضرت حق به سوی پروردگاری یکتا و بزرگ هدایت شد .نکته ای در اینجا به چشم میخورد و این است که هدایت مخصوص خداوند است و پیامبران و امامان واسطه این امر هستند .

3. و دوباره این لطف و عنایت خداوند بود که به واسطه وصلت با حضرت خدیجه(س)؛ پیامبر(ص) را از دنیا و نیاز های دنیوی نیز بی نیاز نمود.

این ها همه مقدمه آن بود که خداوند به ما بفهماند، عبد باید کاری کند که معبود را خوش آید و رفتار خود را شبیه معبود خود کند.

معبود ما یتیم نوازی میکند، پس ما نیز باید یتیم نوازی کنیم و یتیم را تکریم نماییم.

معبود ما نیازمند را بی نیاز میکند پس ما نیز باید تا حد امکان از نیازمندان دستگیری کنیم.

و در آیه آخر خداوند میفرمایید نعمت های پروردگارت را بازگو کن ،تحدیث نعمت شکر نعمت است چه زبانی باشد و چه عملی که آیینه ای ازحضرت حق باشیم .

کلام پایانی این که در ابتدا اشاره به یتیم کردیم؛کسی که ولی و سرپرست ندارد ،شیعیان هم امروز یتیم اند و مهدی فاطمه به واسطه گناهان خود ما از نظرمان پنهان است.

خدایا خودت فرمودی که پیامبر را یتیم یافتی و پناهش دادی؛امروز ما نیز یتیم هستیم تو را به عمه سادات قسم میدهیم پناه ما را برگردان!

به امید ظهور مولا وسرورمان که صدالبته نزدیک است.

یاحقَ
محمد جواد سالم
گردان قرآنی شهید عباس کریمی
۱۶ فروردين ۹۳ ، ۱۰:۰۹

زلزله درونی

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام

سوره مبارکه زلزال نود و نهمین سوره از قرآن میباشد که در مدینه بر پیامبر نازل شد است که شامل 8 آیه است که همین آیه 8 برای تکان دادن ما کافی است. در این سوره موضوعاتی از قبیل: وقوع زلزله هولناک زمین در هنگامه رستاخیز،حسابرسی به اعمال انسان ها و..... بیان شده است.


چو لرزد زمین با تکانی سترگ                              برون افکنـــــد رازهــــای بزرگ


در این سوره خداوند میخواهد گوشه ای از روز قیامت را در ذهن ما متجسم سازد روزی که دیگر راه فراری نیست و به حساب تک تک ما رسیدگی میشود...
روزی که پاداش ذره به ذره نیکی خود را میبنیم و کیفر ذره به ذره از بدی و ظلمی که کردیم میچشیم...
روزی که حتی زمین تمام اخبار و راز های درون خود را بازگو میکند و توان انکار نداریم ؛آری خداوند بر هر کاری تواناست...
روزی که زمین ان چنان میلرزد که تمام مردگانی که سال ها همچون باری در سینه زمین بودند از قبر ها بیرون می آیند و سراسیمه میپرسند که زمین را چه شده؟!
در جواب باید گفت زمین هم از دست ما و گناهانمان خسته شده!!و به اذن پروردگارش چنان میلرزد که رازهایش آشکار میشود و لب به سخن میگشاید...
و آنجاست که خداوند ذره به ذره اعمال ما را میسنجد چه نیک چه بد؟!در آن روز شرمنده باشیم بهتر است یا سربلند؟؟!
با خواندن این سوره باید زلزله ای در وجود خودمان ایجاد شود که در ان روز شرمنده نباشیم ،زلزله ای که یک بار در وجود همه اولیای خدا ایجاد شد
و بین لذت دنیا و رضایت حق تعالی، رضایت خداوند را کسب کردند و در دنیا و آخرت پیروز بودند و کسانی که لذت دنیا را برگزیدند در دو عالم رسوا شدند...
به امید ظهور مولا و سرورمان که صد البته نزدیک است!
محمد جواد سالم
گردان قرآنی شهید عباس کریمی
۱۰ فروردين ۹۳ ، ۱۲:۵۹

وصیت

بسم‌الله القاسم الجبارین

چرا در راه خدا جهاد نمی‌کنید در صورتی که جمعی ناتوان از مرد و زن و کودک شما در چنگال ظلم کافرانند. «و ما لکم لا تقاتلون فی سبیل‌الله و المستضعفین من الرجال و النساء والولدان و قاتلو هم حتی لاتکون فتنه و یکون الدین لله». بکشید کافران را تا بر کنده شود ریشه فساد، و دین منحصر به دین خدا شود.

فرازی از وصیت شهید عباس کریمی




گردان قرآنی شهید عباس کریمی
۰۶ فروردين ۹۳ ، ۰۰:۰۵

سوره زلزال

بسم الله الرحمن الرحیم

 امام صادق(ع):از قرائت سوره ی زلزال خسته نشوید زیرا هر کس در نمازهای مستحب خود این سوره را بخواند آزار زلزله ای بر او نخواهد رسید وبه وسیله ی زلزله یا صاعقه یا آفات دنیایی نخواهد مرد و وقتی وفات کرد دستور می دهند اورا به بهشت ببرند و خداوند می فرماید :ای بنده من در هر جای بهشت که دوست داشتی جای گیر.

خداوند در این سوره درباره ی زلزله ای شدید که در روز قیامت اتفاق می افتد صحبت می کند ، روزی که پس از زلزله زمین شکافته ومرده ها زنده می شوند و کوه ها،آسمانها و زمین همه دگرگون میشوند ، واعمال هر شخص به او نشان داده می شود.

ولی اگر کمی بیشتر به کلمه ی زلزالها وارد شویم و دقت کنیم به یاد زلزله های امروزی می افتیم و این سوال که چرا خداوند در طبیعت چنین پدیده ای را قرار داده؟

آیا علتی به غیر از این داشته که بندگانش همواره به یاد زلزله ی اصلی و روز قیامت باشند و آماده ی آن روز شوند؟

همان طور که در زمان زلزله همه ی مردم پراکنده می شوند و هرج ومرج می شود ،در روز قیامت هم همین اتفاق می افتد ولی در قالب بزرگتر و عظیم تر.

«یَوْمَئِذٍ یَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتَاتاً لِّیُرَوْا أَعْمَالَهُمْ (6)»

پس در زمان زلزله تغییر ایجاد می شود که در حالت کلی همان خرابی یا دگرگونی های ظاهری و خراب شدن ساختمان ها ست.

حال اگر به زمان های گذشته برویم و به تاریخ مراجعه کنیم ، در می یابیم که این تغییرات ناگهانی فقط مخصوص زمین و طبیعت نیست و ممکن است چنین زلزله یا تغییری در یک فرد به وجود آید.

در روز عاشورا زمانی که امام حسین (ع) و یارانش در محاصره ی سپاهیان یزید بودند "حر" که از بزرگان و جنگاوران سپاه ابن زیاد بود به یاران امام حسین (ع) پیوست .کمی نزدیکتر اشخاصی مانند طیب حاج رضایی یا علی گندابی به یکباره دچار زلزله ی وجودی و تغییر شدند . چنین افرادی در طول تاریخ بسیار فراوان بودند که علت اصلی این تغییرات همان به یاد قیامت بودن است ، روزی که اعمال هر کسی چه خوب چه بد ،چه کم چه زیاد به او نشان داده می شود.

 «سوره ی زلزلة-آیه6»

برای امیرالمؤمنین (ع)بیت المال آوردند ، بیت المال را درست طبق عدالت تقسیم کرد ،بعد دو رکعت نماز خواند  بعد این جمله را فرمود «یومئذ تحدثُ اخبارها »روز قیامت زمین شهادت می دهد ،حضرت امیر (ع)فرمود :ای زمین شهادت بده من تو را پر کردم از بیت المال با حق بعد هم عادلانه تقسیم کردم . غرضم این است که حضرت امیر (ع)به زمین می فر ماید تو شاهد باش یعنی زمین روز قیامت شهادت میدهد

یَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا.

 والسلام ...

                                                                                                                                                 نویسنده : محسن آقامیرزا

گردان قرآنی شهید عباس کریمی
۰۲ فروردين ۹۳ ، ۱۹:۴۸

بهار فاطمی

بسم رب الزهرا(س)

اللهم صل علی فاطمه و ابیها

من شیعه شدم رها ز هر قید/ در دام محبتتت شدم صید/ مادر به خدا نمیفروشم/ یک لحظه روضه ات به صد عید

انشاالله که سال جدید به برکت حضرت زهرا(س)... سال ظهور حضرت صاحب الامر (عج) باشد...برای تمامی شیعیان جهان سالی فاطمی باشد... سال نابودی وهابیت و بهاییت ملعون باشد... سال نابودی آمریکا، اسراییل و انگلیس مستکبر باشد... سال ریشه کن شدن تمامی منافقین داخلی و خارجی و ضدانقلاب باشد... سال رهایی حرم مطهره حضرت زینب(س)، حضرت رقیه(س) از دست وهابیت و سلفی و تکفیری ها باشد...

انشالله بتوانیم بر خواسته امام خامنه ای(مدظله العالی) ندای لبیک بسراییم و غبار غم سال های گذشته را از دلش بزداییم...

انشاالله که سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی سال ظهور حضرت صاحب الزمان(عج) باشد...

جان زهرا(س) عزم ملی بهر فرهنگ میکنیم/ باز با امر جهاد این امر همسنگ میکنیم/گفته ای اقتصاد ای رهبر جانباز من/ ما جهادی بهر این فرمان تو جنگ میکنیم...

سالتان فاطمی...

خدا قوت.


گردان قرآنی شهید عباس کریمی
۰۲ فروردين ۹۳ ، ۱۳:۳۰

تهـــــــدید الـــــــــهی

هـــــــــــو المنتقــــــــــــــــــــم




 

تهـدید الــــــــهی

وای بر هر غیبت کننده وطعنه زننده ..

همزه کسی است که در پشت سر مردم بسیار عیب جویی و خرده گیری می کند و طعنه می زند. آنچه می گوید عیب و نقص نیست بلکه منظور چنین کسی بی ارزش و سبک شمردن دیگران است. از امام صادق (ع) روایت شده که مراد از آن کسانی است که آل محمد (ص) را مسخره و به آنان بد زبانی کردند و بر جای اهل بیت پیامبر نشستند. لمزه مانند همزه است با این تفاوت که کار چنین افرادی در پشت سر نیست بلکه در حضور است و عیب جویی در اینجا میتواند همراه با تقلید حرکات و اشاره با چشم و ابرو وسر هم باشد. گفته اند این سوره درباره ی مشرکانی نازل شده است که از رسول خدا (ع) عیب جویی می کردند و او را مسخره می کردند...

 

یکى از آفات و خطرات ثروت اندوزى، تحقیر دیگران است ، آنان که به جاى انفاق مال، در فکر جمع و احتکار اموال هستند، منتظر عذاب خورد کننده قیامت باشند و بدانند که مال و اموالشان آنها را جاودان نخواهد کرد و مراقب باشیم فریب دنیا را نخوریم و به مال دنیا مغرور نشویم...

نیش زبان از گناهان کبیره است. در قرآن گناهان دو دسته‌اند صغیره و کبیره. آیه‌اش هم این است «إِنْ تَجْتَنِبُوا کَبائِرَ ما تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیِّئاتِکُمْ وَ نُدْخِلْکُمْ مُدْخَلاً کَریماً» نساء/31 اگر گناهان کبیره را ترک کنید من گناه کوچک‌ها را می‌بخشم و گناه کبیره گناهی است که خداوند در قرآن به آن وعده عذاب داده باشد و این گناه را خداوند وعده عذاب داده چونکه فرموده «کَلاَّ لَیُنْبَذَنَّ فِی الْحُطَمَةِ» همزه/4 توی آتش‌اش می‌اندازم پس نیش زدن گناه کبیره است. گناه کبیره آدم را فاسق می‌کند.

پس اگر این کار را انجام دادی منتظر آتشی باش که خداوند برایت بیفروزد ، و آتشى که خدا بیفروزد، نه فقط بر جسم، بلکه بر جان و دل مجرمان نفوذ مىیکند...

آیا تو می دانی که جسمت چگونه در حطمه خواهد سوخت...؟

نه .... فکر بشر از درک حقایق دوزخ و بهشت عاجز است ،  آنقدر این عذاب عظیم است که ستون‏هاى بلند آتش، راه فرار را بر دوزخیان میبندد ...

اصلا چرا باید افرادیانمان را مورد تمسخر قرار دهیم ؟

جز اینکه میخواهیم طرفمان را خراب کنیم ، شاید بخواهیم بگیم بامزه ایم ، شاید بخواهیم با مسخره کردن فردی اطرافیانمان رو بخندونیم...

میدونی تو وقتی فردی رو مورد تمسخر قرار میدهی مانند چیست؟

مثل این میمونه که تو شخصیت فرد مسخر را پایمال و خرد کرده ای و خداوند در جواب این کارت تو را در زباله دان تاریخ خواهد انداخت و این از قوانین خداوند است و قوانین خداوند تغییر ناپذیر است...

آیا ارزش این را دارد که خودمان را در حُطمه بیندازیم...

بهتر است بدانیم که قبل از اینکه کاری را انجام دهیم عواقب آن کار را بسنجیم ...

 

ثواب خواندن سوره همزه

«ابی بن کعب » از پیامبر اسلام (ص ) روایت کردند که هرکس این سوره را بخواند حق تعالی به عدد هر کسی که پیامبر و اصحابش را مسخره کرده ، ده حسنه برای او بنویسند...

و در حدیثى از امام صادق علیه السّلام میخوانیم: «هر کس آن را در نماز فریضه‏ اى بخواند فقر از او دور میشود، روزى به او رو مى‏ آورد، و مرگهاى زشت و بد از او قطع میگردد...

در آخر میخواستم معذرت بخوام از اینکه دیر شد...

 

اجرکم عند الله ...

محمد مبین رستمی


گردان قرآنی شهید عباس کریمی