.

۲۴ فروردين ۹۳ ، ۱۵:۱۲

سوره ضحی

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

حضرت محمد(ص) فرموده اند: هر کس در شب بیست و سوم ماه رجب دو رکعت نماز بخواند و در هر رکعت پس از حمد 5 مرتبه سوره «ضحی» را بخواند  خداوند به تعداد حروف این سوره و به تعداد کافران در بهشت به او درجه می دهد.همچنین ثواب هفتاد حج و ثواب کسانی که در هزار تشییع جنازه شرکت کرده و کسی که هزار مریض را عیادت کرده و ثواب کسی که هزار حاجت مسلمانان را برآورده کرده به او داده می شود.

این سوره به این علت نازل شد که مدتی بود که بر پیامبر (ص)وحی نازل نشده بود به همین منظور دسته ای از مشرکان و بت پرستان به ایشان طعنه می زدند که : خدای محمد(ص) دیگر او را رها کرده و بر وی وحی نمی کند و او را از مقام خودش کنار گذاشته و خلع کرده.

به همین منظور حضرت محمد (ص)به غار حرا می رود و با خدای خود رازونیاز می کند واز جهل مشرکان و بعضی از اُمت خود با خداوند سخن می گوید .

به همین علت خداوند سوره ی (ضحی)را به وسیله ی جبرائیل بر رسول اکرم(ص) نازل فرمود.

خداوند متعال در این سوره پس از قسم به شب و روز به پیامبر(ص) می فرماید که او را رها نکرده، بلکه می فرماید : تو در نزد خداوند آنقدر کرامت داری که زندگی دنیوی تو با این همه بزرگی در مقابل آخرتت چیزی محسوب نمی شود .

با کمی تفکر در ترجمه ی این سوره متوجه چند نکته می شویم که یکی از آن نکات این است که چرا خداوند یک شخص یتیم را به پیامبری برگزید ، برای اینکه مقام یتیم را نشان دهد و از انسان ها می خواهد که یتیم ها را از خود مرانند .حضرت محمد(ص) پدر خود را از دست داده بود و در کودکی مادرش رانیز از دست داد و بعدها پدر بزرگش را ، ولی خداوند ایشان را برتری داد ،هم از لحاظ دنیوی و هم اخروی .

اگر چه آن حضرت پدر و مادر نداشت و یتیم بود ولی خداوند از ایشان حمایت می کرد ،پس می توان متوجه این نکته شد که باید مراقب رفتارمان با یتیم ها باشیم .

موضوع  دیگر این است که خداوند در آیه  4 سوره ضحی به حضرت فرمود : و مسلماً آخرت برای تو از دنیا بهتر است

که از این موضوع در می یابیم که آخرت چه قدر با ارزش تر از دنیا است ، با این که  حضرت محمد (ص) پیامبر بود و برایشان وحی می شد و ولی تمام مسلمانان  و خاتم النبیین بود اما با این حال  خداوند به ایشان می فرماید که آخرتت از دنیا بهتر است .

در آخر خداوند از حضرت می خواهد که  نعمت هایش را  بازگو کند و برای این نعمت ها اورا شکر کند که با این کار همه مردم و قوم ها متوجه نعمت های  با ارزش خداوند می شوند ، پس ماهم باید برای این نعمت ها شکر گذار خدا باشیم .

از جهت دیگر می توان گفت که خداوند در این سوره به پیامبر(ص) یه ساختار ویک  روش نشان می دهد چون که آن حضرت پدر اُمت و بزرگ مسلمانان بودند حال اگر ایشان دست یتیمی را بگیرد و او را یاری کند ، چون مورد توجه همه است باعث می شود که اُمت ویارانش هم به انجام این کار ترغیب شوند و یک فرهنگ سازی بزرگ انجام می شود .

والسلام

محسن آقامیرزا

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۱/۲۴
گردان قرآنی شهید عباس کریمی

نظرات  (۸)

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام

عالی بود،اجرکم عندالله

یاحق
سلام
خوب بود ولی روی وحی و نبوت بیشتر هم میتونستی توضیح بدی.
خداقوت...
سلام محسن.
خوب بود...

حالا اگه بتونی سوره ی ضحی را با مسائل جامعه خومون یا جامعه های دیگر یا حتی موضوع های دیگه ارتباط بدی متنهای خوبی میتونی بنویسی!!!!!

یاعلی(ع)
۲۷ فروردين ۹۳ ، ۰۰:۰۵ عباااااااااااااااااااااااااس
خدا قوت استفاده کردیم آقا محسن...
۲۷ فروردين ۹۳ ، ۱۹:۰۶ پایگاه خبری،مهدوی پیروان موعود

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم؛

همسنگر گرامی این مطلب شما در پایگاه خبری مهدوی پیروان موعود منتشر شد.
http://p313.ir/post-77366.html
ما را از بروزرسانی خود آگاه
و با درج بنر و یا لوگو در وبگاه خود یاری نمایید .
موفق و پیروز باشید .
http://p313.ir -- info@p313.ir
یا علی
خـــــــــــدا قــــــــــــوتــــــــــ ...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی