.

۰۶ فروردين ۹۳ ، ۰۰:۰۵

سوره زلزال

بسم الله الرحمن الرحیم

 امام صادق(ع):از قرائت سوره ی زلزال خسته نشوید زیرا هر کس در نمازهای مستحب خود این سوره را بخواند آزار زلزله ای بر او نخواهد رسید وبه وسیله ی زلزله یا صاعقه یا آفات دنیایی نخواهد مرد و وقتی وفات کرد دستور می دهند اورا به بهشت ببرند و خداوند می فرماید :ای بنده من در هر جای بهشت که دوست داشتی جای گیر.

خداوند در این سوره درباره ی زلزله ای شدید که در روز قیامت اتفاق می افتد صحبت می کند ، روزی که پس از زلزله زمین شکافته ومرده ها زنده می شوند و کوه ها،آسمانها و زمین همه دگرگون میشوند ، واعمال هر شخص به او نشان داده می شود.

ولی اگر کمی بیشتر به کلمه ی زلزالها وارد شویم و دقت کنیم به یاد زلزله های امروزی می افتیم و این سوال که چرا خداوند در طبیعت چنین پدیده ای را قرار داده؟

آیا علتی به غیر از این داشته که بندگانش همواره به یاد زلزله ی اصلی و روز قیامت باشند و آماده ی آن روز شوند؟

همان طور که در زمان زلزله همه ی مردم پراکنده می شوند و هرج ومرج می شود ،در روز قیامت هم همین اتفاق می افتد ولی در قالب بزرگتر و عظیم تر.

«یَوْمَئِذٍ یَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتَاتاً لِّیُرَوْا أَعْمَالَهُمْ (6)»

پس در زمان زلزله تغییر ایجاد می شود که در حالت کلی همان خرابی یا دگرگونی های ظاهری و خراب شدن ساختمان ها ست.

حال اگر به زمان های گذشته برویم و به تاریخ مراجعه کنیم ، در می یابیم که این تغییرات ناگهانی فقط مخصوص زمین و طبیعت نیست و ممکن است چنین زلزله یا تغییری در یک فرد به وجود آید.

در روز عاشورا زمانی که امام حسین (ع) و یارانش در محاصره ی سپاهیان یزید بودند "حر" که از بزرگان و جنگاوران سپاه ابن زیاد بود به یاران امام حسین (ع) پیوست .کمی نزدیکتر اشخاصی مانند طیب حاج رضایی یا علی گندابی به یکباره دچار زلزله ی وجودی و تغییر شدند . چنین افرادی در طول تاریخ بسیار فراوان بودند که علت اصلی این تغییرات همان به یاد قیامت بودن است ، روزی که اعمال هر کسی چه خوب چه بد ،چه کم چه زیاد به او نشان داده می شود.

 «سوره ی زلزلة-آیه6»

برای امیرالمؤمنین (ع)بیت المال آوردند ، بیت المال را درست طبق عدالت تقسیم کرد ،بعد دو رکعت نماز خواند  بعد این جمله را فرمود «یومئذ تحدثُ اخبارها »روز قیامت زمین شهادت می دهد ،حضرت امیر (ع)فرمود :ای زمین شهادت بده من تو را پر کردم از بیت المال با حق بعد هم عادلانه تقسیم کردم . غرضم این است که حضرت امیر (ع)به زمین می فر ماید تو شاهد باش یعنی زمین روز قیامت شهادت میدهد

یَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا.

 والسلام ...

                                                                                                                                                 نویسنده : محسن آقامیرزا

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۱/۰۶
گردان قرآنی شهید عباس کریمی

نظرات  (۵)

http://www.598.ir/fa/news/212914/%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%82%D8%B6%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D8%A6%D9%84-%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86-%D8%B4%D8%B1%D8%AD
.....
تفاوت نگاه قضات به مسائل / بدون شرح
سلام
خیلی خوب بود ولی جاداشت روی احوال آدم وقتی زلزله میشه هم بنویسی...
وقتی زلزله میشه آدم چه جوریه؟ هم تو زلزله آخرت، هم تو زلزله های دنیا...
خدا قوت...
این سعید تاجیک رو دیدم از نزدیک از نیرو های عموم بوده نمیدونید چه پشته پرده ای داشته این جریان بنده خدا گیر چه شیاطینی افتاده
خوب بود...

سلام اقا محسن...
خداقوت..

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی