.

۱۱ اسفند ۹۲ ، ۱۲:۳۴

سوره ماعون

 بسم الله الرحمن الرحیم

با این که سر دبیر مجله سوره بود ولی نه حقوق آنچنانی داشت و نه دک وپزی در فضای آن روز ها ، تنها یک اتاق محقر داشت که بخش اعظم همان دستمزد کمش را هم می بخشید به بچه هایی که محتاج بودند. حتی یک بار وقتی شهید آوینی پولی برای کمک نداشت ، نتوانسته بود به او نه بگوید و دفترچه بانکی اش را برداشته بود و به اتفاق هم به بانک رفته بودند ، مقدار کمی در حسابش موجودی داشت حساب را بسته و به او گفته بود نصف این پول یرای من و نصف دیگرش برای تو ... .

به روایت چند تن از رفقا و همکاران شهید آوینی ، هر چه بیشتر در راه خدا حرکت می کرد و از این کار ها انجام می داد فقط تنها فرقی که در زندگی اش به وجود می آمد این بود که نمازش طولانی تر می شد . ولی بعضی از ما نه تنها انفاق نمی کنند حتی دیگران را هم به انفاق نکردن تشویق می کنند واهمیتی که به نماز می دهند وزمانی که برای آن  می گذارند روز به روز کم می شود .

چرا وقتی آن فرد از شهید آوینی درخواست پول کرد و با این که پول آنچنانی نداشت به او نه نگفت؟

می توانست نه بگوید چون نه به او بدهکاری داشت نه وظیفه ای در قبال آن فرد.

به نظر بنده شاید برای همین کارها بود که با بسیاری از انسان های زمان خودش متفاوت بود و با این که خودش تنگ دست بود ولی به اطرافیان و دوستانش کمک می کرد . به عقیده بعضی ها او از جنگ وشهادت جامانده بود، شاید به علت همین بزرگواری هایش بود که او به آرزویش رسید و زمانی که به فکه و منطقه ای به نام قتلگاه که حدود 40 الی 50 نفر از بسیجی ها در آنجا مظلومانه کنار هم به شهادت رسیده بودند روی مین رفت و به آسمان پرکشید و به آرزویش رسید .

شهید سید مرتضی آوینی با این کارها از حداقل های زندگی خودش به دیگران کمک کرد ، کاری که شاید افراد ثروتمند هم انجام ندهند که این رفتار همان ماعون است که خداوند بر انجام ماعون تاکید کرده ودر قرآن از افرادی که منع ماعون می کنند به بدی یاد کرده .

 فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ﴿٤﴾ الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاَتِهِمْ سَاهُونَ ﴿٥﴾ الَّذِینَ هُمْ یُرَاءُونَ ﴿٦﴾ وَیَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ ﴿٧﴾

امام باقر(ع) درمورد سوره ماعون فرمودند : کسی که سوره ماعون را در نماز ها بخواند از کسانی خواهد بود که خداوند نماز و روزه آنهارا قبول می کند و ازاو به علت کار های که در دنیا انجام داده حساب نمی کشد .

با کمی تفکر در سوره ((ماعون)) متوجه این می شویم که انفاق کردن نزد خداوند بسیار با ارزش است ، حال این انفاق ممکن است اندکی پول باشد یا مانند شهداء جانشان باشد که در راه خدا واسلام فدا می کنند .

انشاءالله که خدا مارا به راه شهداء هدایت کند وما را از جمله سربازان مهدی موعود قرار دهد .

محسن آقامیرزا

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۲/۱۱
گردان قرآنی شهید عباس کریمی

نظرات  (۲)

سلام
خیلی خوب بود ولی اپه ماعون رو از دید رویت تو مثلت تعریف میکردی کامل تر میشد.
خداقوت...
نسال الله منازل الشهدا...
یا حق...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی