.

۰۴ اسفند ۹۲ ، ۲۲:۵۶

سوره نصر

بسم رب الشهداء والصدیقین

در سال هشتم هجری که سپاه اسلام پس از جنگهای متعدد ، بزرگ و ورزیده  شده بود پیامبر (ص) لازم دانست  به سوی مکه رفته و شهر و محل تولدش را که در اثر تو طعه ی قریش از آنجا هجرت کرده بود تصرف کند و به همین منظور پس از فتح مکه سوره ی نصر بر پیامبر نازل گردید .

امام صادق (ع) در مورد تلاوت این سوره فرمودند : کسی که سوره ی نصر را در نماز بخواند خداوند او را بر تمام دشمنانش پیروز میکند  ودر روز قیامت  در حالی وارد محشر می شود که نامه ای بااوست که سخن می گوید ، خداوند آن را همراه او از درون قبرش بیرون فرستاده  و آن امان نامه ای از آتش جهنم است ....

" إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ"

اقیانوس می شوند به دین اسلام پناه می آورند با پیامبر سخن می گوید واز وی می خواهد تا خدا را حمد و ستایش کند.در سوره ی نصر خداوند درباره ی این فتح بزرگ و این که مردم چگونه گروه  گروه و مانند رودخانه ها ی کوچک وارد میشوند.

حالا اگر به کلمه ی  (إِذَا ) دقت کنیم متوجه مضمون خبری آن در سوره نصر می شویم  و این که این یاری هنوز کامل رخ نداده که از جمله این یاری ها می توان به امداد های غیبی خداوند که در انتظار رسول اکرم (ص) بوده و مسلمانان است اشاره کرد ،که یکی از آنها فتح مکه بود .

اینها همه فرصتهایی هستند که خداوند برای ما قرار داده تا به بهترین نوع از آنها استفاده کنیم تا رضایت اورا جلب کنیم  نه اینکه برای خودمان و پیشرفت شخصی کار کرده باشیم .در فتح مکه خداوند این فرصت را به پیامبر(ع) ویارانش داد. چنین فرصتهایی برای ما در طول تاریخ بسیار رخ داده که می توان در این مورد به هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و چه بسیار افرادی که در این سالها در راه خدا به شهادت رسیدند .

وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا

کلمه ی (رَأَیْتَ) نیز این را نشان می دهد که مخاطب سوره پیامبر(ص) است پس خدا "فَسَبِّحْ بِحَمْدِ " را به پیامبر(ص) می گوید حال اینجا این سوال پیش می آید که بعد از چنین فتح بزرگی باید حمد و ستایش خدا را کرد ؟ در جواب می توان گفت بعد از فتح مکه افراد زیادی مسلمان شدند که در سوره از آن به ( أَفْوَاجًا ) یاد کرد این موضوع اولاَ نشان دهنده ی این است که در این فتح کمیت افراد بیشتر از کیفیت آنها مد نظر بوده که البته این موضوع در تمام ابعاد جذب نیرو برای اسلام صدق می کند دوّما بعد از ورود مردم به اسلام پیامبر باید چه می کرد ؟ چگونه باید دین خود را به آنها هم نشان می داد اصلا چگونه می توانست رفتار واعمال آن همه آدم را زیر نظر داشته باشد و آنها را از گناه دور کند ؟ بله با طرح دو سوال به جواب سوال اول رسیدیم و دریافتیم دلیل این حمد و ستایش چیست حال این حمد و ستایش پیامبر(ص) چگونه می تواند جامعه را به سمت پرهیزگاری پیش ببرد آن هم جامعه ای که تا پیش از آن بت پرست بودند ؟ در جواب این سوال نیز می توان گفت بعضی از اعمال هستند که به دلیل تازگی یا حتی عجیب بودن باعث ایجاد سوال در انسان می شوند برای مثال حالتها را فرض کنید که یک نفر در وسط خیابان ایستاده و مشغول یکسری حرکت است و حرفهایی را زیر لب زمزمه می کند این حرکت ها  برای ما که از کار او اطلاعی نداریم سوال ایجاد میکند که او دارد چه کار می کند و همین سوال  باعث شده که یا از خود او سوال کنیم و یا به تحقیق درباره ی آن موضوع بپردازیم، پس وقتی پیامبر(ص) در بین مردمی که چیزی از اسلام نمی دانند حمد وستایش خدا را انجام دهد آن هم کسی که رهبر آنها محسوب می شود  باعث ایجاد سوال در مردم و تمایل به یافتن پاسخ آن سوال ها می شوند و بدون اینکه خود پیامبر از آنها در خواست کند آنها به سمت یاد گیری دین می آیند . وهمچنین این حمد و ستایش باعث امداد غیبی خداوند نیز می شود که در موضوع فتح مکه به ان اشاره کردیم .

والسلام

محسن آقامیرزا

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۲/۰۴
گردان قرآنی شهید عباس کریمی

نظرات  (۵)

۰۶ اسفند ۹۲ ، ۰۶:۵۴ کاظم رجبعلی

آفرین محسن

۰۶ اسفند ۹۲ ، ۱۵:۰۱ شرمندخ ی سه ساله........

عالی بود محسن جان

سلام
علی بود محسن، ایشالله روز به روز بهتر بشی.
خداقوت...
ali boood
۰۶ اسفند ۹۲ ، ۲۳:۵۳ گردان شهید نواب
سلام 
آ فنر محسن

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی