.

بسم الله الرحمن الرحیم

از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم نقل شده است: هر کس سوره نصر را قرائت نماید به او اجری مانند کسی که در فتح مکه همراه با پیامبر خدا صلی الله علیه و آله وسلم جنگیده و به شهادت رسیده است داده می شود. وهر کس بعد از سوره حمد قرائت کند نمازش به بهترین وجه قبول است.

دراین سوره بشارت و نوید از پیروزى عظیمى مى دهد، که به دنبال آن مردم گروه، گروه وارد دین خدا مى شوند، و لذا به شکرانه این نعمت بزرگ، پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله را دعوت به تسبیح، حمد الهى و استغفار مى کند

ودر این سوره گسترش اسلام ، و ورود مردم دسته دسته در دین خدا سخن به میان آمده ، ، تا نصرت و یارى الهى نباشد فتح و پیروزى نیست ، و تا فتح و پیروزى نرسد و موانع از سر راه برداشته نشود و مردم گروه گروه مسلمان نمى‏شوند ، و البته به دنبال این سه مرحله که هر کدام نعمتى است بزرگ ، مرحله چهارم یعنى مرحله شکر و حمد و ستایش خدا فرا مى‏رسد .

و از سوى دیگر نصرت الهى و پیروزى همه براى این است که هدف نهائى یعنى ورود مردم در دین خدا و هدایت همگانى صورت گیرد.

زندگی انسان دارای فراز و نشیب های فراوانی است که در بستر آن آموزش می بیند.

مواقع گشایش که پس از سختی برای او فراهم می شود مهم ترین مواقع آموزش به حساب می آید زیرا او آماده پذیرش و مهیا برای قدر دانی و شکر گزاری است.

خیلی ها فکر می کنن استغفار برای وقتیه که آدم گناه کرد و استغفار از گناه داریم. استغفار برای اینه که آلودگی و چرک از قلب آدم پاک بشود و این آلودگی و چرک برای همه پیش میاد که با استغفار آن را از بین می بریم.

خرمشهر را خدا آزاد کرد...

چه خوش گفت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران،امام خمینی(ره).

به نظر من ایران نمیتوانست هیچ وقت با اون تجهیزاتی که داشت خرمشهر را آزاد کند  و این  فتح بزرگ و پیروزی که بدست آمد همه از جانب خدا بوده است. امام خمینی(ره) این سخن را فرمود تا مردم را به یاد و تسبیح خداوند بیندازند.

این رخداد یعنی حتی در همان زمانِ فتح و پیروزی هم باز توصیه به استغفارمی شود. در زمان اوج عزت که دیگه همه فوج فوج وارد دین الله می شوند توصیه به استغفار شده است.

تنها پیغمبر اکرم (ص) نبود که به هنگام پیروزى نهائى بر دشمن به فکر تسبیح و حمد و استغفار بود بلکه در تاریخ سایر انبیاء نیز این مطلب به خوبى نمایان است.

مثلا حضرت یوسف (ع) هنگامى که بر اریکه حکومت مصر نشست ، و پدر و برادران بعد از یک فراق طولانى به دیدار او نائل شدند ، عرض کرد : رب قد آتیتنى من الملک و علمتنى من تاویل الاحادیث فاطر السموات و الارض انت ولیى فى الدنیا و الاخرة توفنى مسلما و الحقنى بالصالحین : پروردگارا ! بخش عظیمى از حکومت را به من بخشیده‏اى ، و مرا از علم تعبیر خوابها آگاه ساخته‏اى ، توئى آفریننده آسمانها و زمین و توئى سرپرست من در دنیا و آخرت ، مرا مسلمان بمیران و به صالحان ملحق فرما.( یوسف – 101)  

و پیامبر خدا سلیمان (ع) هنگامى که تخت ملکه سبا را در برابر خود حاضر دید گفت : هذا من فضل ربى لیبلونى أ أشکر أم أکفر : این از فضل پروردگار من است ، تا مرا بیازماید ، آیا شکر او را بجا می آورم یا کفران می کنم ؟ نمل(40)

به امید آن روز که اعمال روزانه خود رادر مسیر عقلانی قرار دهیم و عزم مان را جزم کنیم برای انجام ندادن کار سوء و زشت.

وتلاش کنیم برای جبران کردن کارهای نادرست اطرافیان دیگرمان در جامعه.

ربنا اتنا فی دنیا کربلا...

ومن الله توفیق...

محمد مبین رستمی

 

 

آآ



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۲/۰۲
گردان قرآنی شهید عباس کریمی

نظرات  (۷)

مثالی که زدی قشنگ بود...
افرین...

بسم الله

استغفار  از همه کارهای خود (حتی کارهای درست) موجب می شود پرونده قلی خودمونو سفید کنیم تا خود خدا برامون پرش کنه ....

احسنت استفاده کردیم مبین جان .

ولی بازم که ...!!!!

۰۳ اسفند ۹۲ ، ۰۸:۳۰ ابوالفضل رفیعها
بسم الله
سلام شما ها کنترات نوشتن برداشتید ها ...
دمتون گرم
۰۳ اسفند ۹۲ ، ۰۹:۳۷ کاظم رجبعلی

آفرین

سلام

آفرین، رور به روز تحلیل هات داره بهتر میشه، انشا الله که همین جوری ادامه بدی.

خدا قوت...

۰۳ اسفند ۹۲ ، ۲۱:۱۶ عبااااااااااس
عالی بود افرین

۰۴ اسفند ۹۲ ، ۰۹:۵۲ محسن آقامیرزا
آفرین برادر ، خیلی زیبا تحلیل کردی .
انشاء الله که موفق باشی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی