.

۲۹ بهمن ۹۲ ، ۲۳:۱۴

پناهگاه ناس

                                                                                                  «بسم رب الشهدا و الصدیقین» 

کلامی از مولا امیرمومنان علی(ع):
سر آغاز دین خداشناسی است و کمال شناخت خدا؛ باور داشتن او؛ و کمال باور داشتن او؛ شهادت به یگانگی خداست؛ و کمال توحید(شهادت به یگانگی)اخلاص؛ و کمال اخلاص؛ خدا را از صفات مخلوقات جدا کردن است؛ زیرا هر صفتی نشان می دهد که غیر از موصوف؛ و هر موصوفی گواهی می دهد که غیر از صفت است؛ پس کسی که خدا را با صفت مخلوقات تعریف کند او را به چیزی نزدیک کرده ، و با نزدیک کردن خدا به چیزی ، دو خدا مطرح شده است؛ و با طرح شدن دو خدا، اجزایی برای او تصور نموده؛ با تصور اجزا برای خدا، او را نشناخته است. کسی که خدا را نشناسد به سوی او اشاره می کند و هرکس به سوی خدا اشاره کند، او را محدود کرده و به شمارش می آورد. و آن کس که بگوید خدا در چیست؟ او را در چیز دیگری پنداشته است و کسی که بپرسد خدا بر رو چه چیزی قرار دارد؟ به تحقیق جایی را خالی از او در نظر گرفته است، در صورتی که خدا همواره بوده و از چیزی به وجود نیامده است با همه چیز هست، نه اینکه همنشین آنان باشد؛ و با همه چیز فرق دارد نه اینکه از آنان جدا و بیگانه باشد انجام دهنده همه کارهاست؛ بدون حرکت ابزار و وسیله؛ بیناست حتی در آن هنگام که پدیده ای وجود نداشت، یگانه و تنهاست؛ زیرا کسی نبوده که با او انس گیرد و یا از فقدانش وحشت کند.(ترجمه خطبه 1 در رابطه با شناخت خدا)

 1.برب الناس:

انسان موجودی است که اگر خطری تهدیدش کند، مجبوراً به یک معبودی پناه می برد تا آن معبود او را از گرفتاری ها و مشکلات بیرون آورد، مخصوصا اگر آن خطر هم بقا و نسل او  را نشانه گرفته باشد.

2.ملک الناس:

این معبود یا پناه کسی است که به قدر کافی قدرت داشته باشد و بتواند تمام حاجت های کافی را که به او پناه آورده اند را برآورده کند که می توان مثال همچنین انسان هایی را چون پادشاهان و زمام داران یک مملکت در نظر گرفت.

3.اله الناس:

معبودی که به معنای واقعی خدای انسان ها و تمام مخلوقات روی زمین است و هر یک از این موجودات او را از صمیم قلب و با اراده ای خاص می پرستند و تنها از او یاری می جویند که می توان معنای الوهیت را در نظر گرفت.

_رب المشرقین و المغرب، لا اله الا هو، فاتخذه وکیلا: باید تنها او را وکیل بگیری زیرا او رب مشرق و مغرب است و معبودی جز او نیست خداوند در این آیه (مزمل_6) اشاره به ربوبیت و الوهیت خود می کند.
_له الملک السماوات و الارض، و الی الله ترجع العمور: مالک بندگان و تمام حوائج آن ها خدای یکتاست که ملک آسمانها و زمین است و بازگشت همه به سوی اوست خداوند در این آیه (حدید_5) اشاره به مالکیت خود میکند.  
                                                                                                               و من الله توفیق..
                                                               مهدی ترکاشوند
                                                                                                       

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۲/۱۱/۲۹
گردان قرآنی شهید عباس کریمی

نظرات  (۶)

۳۰ بهمن ۹۲ ، ۱۰:۵۰ محمد رضا شایسته فرد
سلاااااااااام
آقا مهدی زیبا بود
انشاالله هر روز بهتر...
یا حق

زیبا بود، ولی سعی کن از خود سوره مطلب رو بنویسی.

خدا قوت...

۳۰ بهمن ۹۲ ، ۲۳:۲۱ پایگاه خبری،مهدوی پیروان موعود
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام و درورد

همسنگر گرامی این مطلب شما در پایگاه خبری مهدوی پیروان موعود منتشر شد.
http://p313.ir/post-62523.html
ما را از بروزرسانی خود آگاه
و با درج بنر و یا لوگو در وبگاه خود یاری نمایید .
موفق و پیروز باشید .
http://p313.ir -- info@p313.ir
یا علی
۰۱ اسفند ۹۲ ، ۰۷:۱۱ کاظم رجبعلی

آفرین مهدی

یادش به خیر این روایت رو با چه زحمتی برا کنکور حفظ کردم...
خیلی خوب بود
مهدی زیبا بود...
آفرین...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی