.

۲۰ بهمن ۹۲ ، ۲۲:۴۴

توصیف رب الفلق

بسم الله الرحمن الرحیم

قل اعوذ برب الفلق(1) من شر ما خلق(2) و من شر غاسق اذا وقب(3) و من شر النفاثات فی العقد(4) و من شر حاسد اذا حسد(5)

توضیح توصیفی:

هدف اصلی دراین سوره تعلیم استعاذه به رب الفلق است. بررسی تک تک واژه ها به فهم و رسیدن غرض سوره کمک می کند. نکته طهارتی اصلی در این سوره ایمان به غیب است و همچنین نکته های ریز طهارتی همچون پرهیز از حسد در سوره مطرح است. در این سوره آیه اول آیه اصلی و آیه های دیگر جواب آیه اول است.

آیه(1): غرض اصلی سوره را می توان در کلمه فلق بررسی کرد. معنی لغوی فلق سپیده صبح میباشد که در واقع بروز تغییر در زندگی انسان را نشان میدهد، که این تغییر هم میتواند خوب باشد و هم بد. در این سوره خداوند پناهگاه انسان را رب الفلق معرفی میکند. واژه رب به معنای کمال هر چیز است که در اصل ذات خداوند رب هر چیزی است.

آیه(2): خداوند در این سوره انسان را از چهار شر مطلع میکند، که اولین آن شر خلق است، اما نه به این معنی که خلق بد وجود دارد، بلکه این خود مخلوق است که باعث بد شدن خود میشود(مثل شیطان) و سوره ما را از شر و بدی هایی که ممکن است از جانب خلق به ما رسد خبر میدهد.

آیه(3): دومین شر واژه غاسق به معنای تاریکی میباشد. تاریکی میتواند به مثابه فضای گناه یا گرفتاری در زندگی باشد و واین تاریکی و شر زمانی در زندگی لطمه زننده است که مسلط بر زندگی شود و به تکرار منجر شود.

آیه(4): سومین شر کلمه نفاثات است و به معنای دمندگان در گره ها است که پس از اینکه تاریکی آیه قبل بر زندگی گسترانده میشود میتواند گره این موضوع کورتر هم بشود. در واقع دمندگان کسانی هستند که بر مشکلات دیگر افراد دامن میزنند و آرامش را از آنها سلب میکنند.

آیه(5): آخرین شر و بدترین آنها حسد میباشد که در واقع مکمل دیگر شرها میباشد. حسد یک حالت نفسانی سختی را در انسان ایجاد میکند که حتی شخص حسود هم از حسد ورزیدن لذتی نمیبرد و تنها آرامش را از خود و دیگران سلب میکند. حسد مقدمه ای بر کینه ورزیدن است و منفعت طلبی از آثار آن است. همچنین حسد انسان را از کار خیر بازمیدارد.

جمع بندی:

این سوره انسان را با تعلیم استعاذه به رب الفلق از شرهای موجود در سوره پناه میدهد. انسان در این سوره آموزش میبیند که چگونه در تصمیم گیری و ایجاد فلق در زندگی صراط مستقیم را انتخاب کند و با ایمان به غیب خود را به معبود خویش نزدیک کند و از اشرار خود را حفظ کند.

نوشته از برادران سورن رحیمی، همایون آقامیرزا، احمدرضا احمری، آمانج عزیزی میباشد.

و من الله التوفیق...

موافقین ۲ مخالفین ۱ ۹۲/۱۱/۲۰
گردان قرآنی شهید عباس کریمی

نظرات  (۵)

سلام

برای شروع خوب بود، انشاالله که با همین نشاط ادامه بدید.

خدا قوت.

 

۲۱ بهمن ۹۲ ، ۰۸:۵۵ عباس رفیعها
بسم الله
سلام
متن توصیفی بدون حاشیه
دستتون درد نکنه
۲۱ بهمن ۹۲ ، ۱۵:۵۲ احسان لقمانی

بسم الله

همگیتون خسته نباشید

چیکار کرده داداشمون آقا مجید

۲۱ بهمن ۹۲ ، ۱۷:۴۸ مصطفی ابراهیمی
بسم الله
سلام
انشاءالله که از دفعه بعد هرکدوم از بچه ها یه متن بنویسند ....
راستی احسان ، تو هم سعی کن چایی نخورده . . .!!! آره!!!
یاعلی(ع) مدد...
از تک تک بچه ها تشکر میکنم...
یاعلی(ع)...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی