.

۰۳ اسفند ۹۲ ، ۲۲:۱۱

تحلیل واژه تسبیح و استغفار

بسم الله رحمان رحیم
هدف اصلی سوره نصر ایمان به غیب است که در این سوره به دو بخش تقسیم میشود: 1- تسبیح  2- استغفار

دین را یک برنامه ی جامع تعریف کردیم که در آن ما موضف به انجام باید ها و نباید هایی هستیم (اسلام=تسلیم) یکی از این باید ها تسبیح خداوند می باشد کلمه ی تسبیح در معنا ستایش خداوند می باشد ولی هدف اصلی از ستایش و تسبیح گقتن خداوند چیست؟

هدف اصلی خلقت انسان حمد و تسبیح خداوند می باشد (پرسدیدن خدا) که از ابتدای خلق بشریت بوده و تا کنون نیز ادامه دارد ولی هدف اصلی تسبیح خداوند پاک شدن و دوری ذهن از پلیدی ها است و از نتایج آن: حرکت به سوی حق - دوری از نقص - و جلوگیری از آلوده شدن انسان به گناه میباشد.

رابطه ی آن با کلمه ی استغفر را می توان به ضرب المثل "پیش گیری بهتر از درمان است" نسبت داد که انسان ها می توانند با حمد و تسبیح خداوند - تقوا و ایمان به خدا جلوگیری کنند از آلوده شدن به گناه و در عوض ذهن و روح خود را از پلیدی ها و گناهان دور نگه دارد و وقتی که به گناه و پلیدی دچار شد میتواند از استغفار در پیش گاه خداوند استفاده کند. استغفار به معنی پوشانده شدن گناهان (محو شدن به طوری که دیگر هویدا نخواهد شد) می باشد که اسمش را توبه می گذاریم که در ادامه ی سوره نیز به این گونه افرادی که توبه میکنند (توابین) اشاره شده است. 
نوشته : عباس رحیمی 
( نظر یادتون نزه) 
یا حق

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۲/۰۳
گردان قرآنی شهید عباس کریمی

نظرات  (۳)

سلام

خوب بود، داره ذهنت واسه تحلیل کردن تقویت میشه، فقط توجه کن که استغفار مخصوص گناهکارها نیست اگه دقت کنی تو خیلی از سوره ها پیامبرها هم استغفار میکنند.

۰۴ اسفند ۹۲ ، ۲۳:۰۲ محسن آقامیرزا
 احسنت ...
استفاده کردیم آقا عباس
۰۶ اسفند ۹۲ ، ۲۲:۳۷ abaaaaaaaaaaaaaaaaaaaas
استاد کاظم قابل نمی دونند انتقادی - پیشنهادی چیزی بگذارند؟؟؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی