.

۲۶ بهمن ۹۲ ، ۱۹:۵۴

وسواس خناس


با نام و یاد خداوند رحمان آغاز میکنیم تحلیل سوره مبارکه ناس...

در اطراف ما افرادی هستند که مانع پیشرفت ما هستند که خداوند از آن ها به اسم "خناس"یاد میکند.

انسان همیشه در معرض وسوسه‏ هاى شیطان است، و شیاطین جن و انس تلاش میکنند در قلب و روح او نفوذ کنند، هر قدر مقام انسان در علم بالاتر برود و موقعیت او در اجتماع بیشتر گردد، وسوسه‏ هاى شیاطین شدیدتر می‏شود، تا او را از راه حق منحرف سازند و با فساد درجه و رتبه او را از بین ببرند.
این سوره به پیغمبر اکرم صلّى اللّه علیه و آله به عنوان یک  پیشوا و رهبر دستور میدهد که از شر همه وسوسه‏ گران به خدا پناه برد.
محتواى این سوره از جهتى شبیه سوره «فلق» است، هر دو به پناه بردن به خداوند بزرگ از شرور و آفات می‏باشد، با این تفاوت که در سوره فلق انواع مختلف شرور مطرح شده، ولى در این سوره فقط روى شرّ وسوسه‏ گران ناپیدا (وسواس خنّاس) تکیه شده است.

خناس نوعی حس درونی یا صدای مخفی است که باعث تزلزل انسان میشود و راه حل دوری از وسواس خناس انجام کار خیر بدون فوت وقت است.
در این سوره روى سه صفت از صفات بزرگ خداوند (ربوبیت و مالکیت و الوهیت) تکیه شده است که همه آنها ارتباط مستقیمى به تربیت انسان، و نجات او از چنگال وسوسه گران دارد.
البته در این سوره پناه بردن به خدا این نیست که انسان تنها با زبان این جمله را بگوید، بلکه باید با فکر و عقیده و عمل نیز خود را در پناه خدا قرار دهد، از راه هاى شیطانى، برنامه‏ هاى شیطانى، افکار و تبلیغات شیطانى، مجالس و محافل شیطانى، خود را کنار کشد، و در مسیر افکار و تبلیغات خدایی جاى دهد، و گرنه انسانى که عملا خود را در معرض طوفان آن وسوسه‏ ها قرار داده، تنها با خواندن این سوره و گفتن این الفاظ به جایى نمی‏رسد.
کار شیطان تزیین است و مخفى کردن باطل در لباسی از حق، و دروغ در لباسی از راست، و گناه در لباس عبادت، و گمراهى در لباس هدایت.
خلاصه هم خودشان مخفى هستند، و هم برنامه‏ هایشان پنهان است، و این هشدارى است به همه کسانی که راه حق را میپیمایند که منتظر نباشند شیاطین را در چهره و قیافه اصلى ببینند، آنها وسواس خناسند، و کارشان حقه و دروغ و نیرنگ و ریاکارى و ظاهر سازى و مخفى کردن حق.
جمله «من الجنة و الناس» هشدار می‏دهد که «وسواسان خناس» تنها در میان یک گروه و یک جماعت، و یک لباس نیستند، در میان جن و انس پراکنده ‏اند و در هر لباس و هر جماعتى پیدا می‏شوند، باید مراقب همه آنها باشیم و باید از شر همه آنها به خدا پناه ببریم.
دوستان ناباب، همنشینهاى منحرف، پیشوایان گمراه ظالم،نویسندگان و گویندگان فاسد،همه اینها و آنچه که جزو اینها نیست در مفهوم بزرگتری از «وسواس خناس» است که انسان باید از شرّ آنها به خدا پناه برد.
در حدیث پر معنى و تکان دهنده ‏اى از امام صادق علیه السّلام میخوانیم: «هنگامى که آیه و الذین اذا فعلوا فاحشة او ظلموا انفسهم ذکروا الله فاستغفروا لذنوبهم کسانى که وقتى کار بدى انجام دهند یا به خویشتن ستم کنند خدا را یاد مى‏ آورند و براى گناهانشان استغفار مى‏کنند» «1» نازل شد، ابلیس بالاى کوهى در مکّه رفت، و با صداى بلند فریاد کشید، و سران لشکرش را جمع کرد.
گفتند: اى آقاى ما! چه شده است که ما را فرا خواندى؟
گفت: این آیه نازل شده (آیه‏ اى که پشت مرا مى‏ لرزاند و مایه نجات انسان است) چه کسى می‏تواند با آن مقابله کند؟
یکى از شیاطین بزرگ گفت: من می‏توانم، نقشه‏ ام چنین است... ابلیس طرح او را نپسندید! دیگرى برخاست و طرح خود را ارائه داد باز هم نپذیرفت در اینجا «وسواس خنّاس» برخاست و گفت: من از عهده آن برمى‏ آیم.
ابلیس گفت: از چه راه؟
گفت: آنها را با وعده‏ ها و آرزوها سرگرم مى ‏کنم، تا آلوده گناه شوند، و هنگامى که گناه کردند توبه را از یادشان مى‏ برم! ابلیس گفت: تو مى ‏توانى از عهده این کار برآیى (نقشه‏ ات بسیار ماهرانه و عالى است) و این مأموریت را تا زمان قیامت به او سپرد».

از خداوند میخواهم که به ما قدرتی عطا کند که بتوانیم خناس را شناسایی کنیم.

و من الله توفیق


محمد مبین رستمی


__________________________________________________
 (1) سوره آل عمران آیه 135.

 
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۲/۱۱/۲۶
گردان قرآنی شهید عباس کریمی

نظرات  (۵)

متنت عالی بود...
عکست خیلی زیبا بود...
امیدوارم از وسوسه های شیطان مخصوصا خناس دور باشی...
یا حق...

۲۶ بهمن ۹۲ ، ۲۱:۵۵ کاظم رجبعلی

آفرین عزیز دل

عالی بود.ان شاء الله که استفاده ی معنوی برده باشیم

 

سلام
دیدی آقا مبین تحلیل کردن هم بلدی، به نظرم خیلی خوب تمثیل آوردی، همین هم باعث شد متنت علاوه بر طولانی بودن قابل فهم باشه، فقط توجه کن که خناس انکار خیر نمیکنه و نقش سرعت گیر رو داره!
خدا قوت...
۰۱ اسفند ۹۲ ، ۱۲:۲۸ پایگاه خبری،مهدوی پیروان موعود
بسم الله الرحمن الرحیم

سلام و درود؛
دوست عزیز این مطلب شما در پایگاه خبری مهدوی و بسته فرهنگی پیروان موعود منتشرگردید.
http://p313.ir/post-62630.html
ما را از بروزرسانی خود آگاه
و با درج بنر و یا لوگو در وبگاه خود یاری نمایید .
موفق و پیروز باشید .
http://p313.ir -- info@p313.ir
یا علی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی